اگر شما از فعالین، محققین یا علاقه‌مندان حوزه صنعت هستید، کسب دانش راجع به ابزار دقیق و تجهیزات مرتبط با آن برای افزایش مهارت و تخصص شما ضروری است. این امر به شما در شناسایی، انتخاب و استفاده صحیح از این تحهیزات کمک می‌کند. بدون داشتن دانش در حوزه‌ای که در آن فعال هستید مطمئیناً موفقیت دور از دسترس خواهد بود. دانش و تجربه دو رکن رسیدن به موفقیت هستند. در همین راستا شرکت آرکا کنترل در مجموعه مقالاتی آموزشی به زبانی ساده به معرفی و تحلیل علمی این ابزار پرداخته است. امید است این تلاش به افزایش موفقیت و صرفه جویی در وقت شما کمک کند. در این مطلب به یکی از قطعات حفاظتی برای سنسورهای فشار  یعنی اسنابر خواهیم پرداخت.

اسنابر مکانیکی

در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، نوسانات شدید جریان و فشار سیالات وجود دارد. این نوسانات باعث به وجود آمدن شوک و لرزش می­‌شود که به ابزارهای کنترلی تعبیه شده در مسیر سیال صدمه می­‌زنند. می­‌توان با استفاده از اسنابرهای مکانیکی که ما بین جریان سیال و تجهیز قرار می­‌گیرد از این صدمات کاست. اسنابر مکانیکی، ابزاری است که با اصول ساده فیزیکی در مقابل نیروی حاصل از نوسانات ناگهانی فشار و جریان سیال، مقاومت می‌­کند. پس می‌­توان از آن‌ها به عنوان محافظی در مقابل شوک، لرزش و ارتعاشات استفاده کرد. تجهیز تحت حمایت اسنابر از شوک ناگهانی و وارد شدن نیروهای ضربه‌­ای و نوسانی محافظت می‌شود.

عملکرد اسنابرها

وقتی سیال، جریان و فشار ثابتی داشته باشد، اسنابر در مقابل آن مقاومت نکرده و به سیال اجازه عبور می­‌دهد. اما تغییر ناگهانی جریان سیال در زمانی کوتاه باعث به وجود آمدن شتابی به صورت a=1/A × dJ/dt می‌شود که به مقاومت اسنابر در مقابل نیروی حاصل از آن می‌­انجامد. در این معادله a شتاب سیال، A سطح مقطع اسنابر، J جریان سیال و t مدت زمانی است که طی آن تغییرات جریان رخ می‌دهد. این معادله نشان می­‌دهد تغییرات جریان در زمانی کوتاه می‌­تواند شتاب بزرگی به وجود آورد.

بنا به قانون اول نیوتون (F=ma) این شتاب، به نوبه خود نیرویی به وجود می‌­آورد که، در صورت وارد شدن در زمانی کوتاه به شکل ضربه­‌ای خواهد بود. سیستم اسنابر به گونه­‌ای طراحی شده که اگر این نیروی به وجود آمده به حدی بزرگ باشد یا به بیان دیگر تغییرات جریان به حدی سریع باشد که بر لختی (مقاومت جسم در مقابل حرکت) سیستم محافظتی غلبه کند، مکانیسم آن فعال شده و اسنابر در مقابل این تغییرات مقاومت خواهد کرد. در این هنگام اسنابر به مانند یک جسم مقاوم عمل کرده و انرژی دینامیکی حاصل از نوسانات جریان و فشار سیال را جذب می­‌کند و این انرژی را به ساختار حمایتی خود منتقل می‌­کند. در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده از اسنابرها برای حفاظت از گیج‌ها و سنسور فشار (ترانسمتیر فشار، ترانسدیوسر فشار) لازم است.

تصویر یک اسنابر

تصویر یک اسنابر

فشار به وجود آمده بر اثر تغییرات جریان سیال

از آنجا که رابطه فشار با نیرو به صورت F=PA (P فشار، F نیرو، A سطح مقطع) است، می‌­توانیم رابطه میان تغییرات جریان و فشار حاصل از آن را به دست آوریم. با توجه به معادله اول نیوتون F=ma خواهیم داشت: a=(A.P)/m. در این معادله a شتاب و m جرم است. بهتر است در مورد یک سیال به جای جرم از چگالی استفاده کنیم. با توجه به رابطه R=m/V (R چگالی و V حجم است) خواهیم داشت: a=(A.P)/RV=P/Rl. که در این معادله l نشان دهنده طول است.

حال با استفاده از معادله a=1/A × dJ/dt به نتیجه مورد نظر می­‌رسیم: dJ/dt=(A/Rl).P. این معادله نشان می‌­دهد تغییرات جریان در زمانی مشخص چه مقدار فشار تولید می­‌کند. تغییرات ناگهانی و شدید جریان سیال در زمانی کوتاه فشار اضافی بزرگی ایجاد می‌­کند که می­‌تواند به تجیهزات و ابزارهای دقیق صدمه وارد کند. به همین دلیل استفاده از محافظی مانند اسنابر مکانیکی برای افزایش طول عمر و کم کردن هزینه­‌ها در فرآیندهای صنعتی دارای شوک و لرزش الزامی است.

مکانیسم و انواع اسنابر محافظ گیج‌­ و سنسور فشار

اسنابرهای محافظ گیج­‌ و سنسور فشار باید ابعاد کوچکی داشته باشد. ساختارها و اجزای این اسنابرها چندان پیچیده نیستند. انواع مختلفی از این نوع اسنابرها وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

الف) اسنابر فیلتری

این نوع ساده­‌ترین و ارزان‌ترین اسنابر فشارسنج‌ است که­ از یک دیسک فلزی متخلخل و مقاوم در برابر خورندگی درست شده است. این مدل را با نام اسنابر فیلتری می‌شناسند. دیسک متخلخل به عنوان یک مانع نیمه نفوذپذیر، بین فشار ورودی و فشارسنج عمل می‌کند. انرژی تغییرات ناگهانی فشار سیال بر روی دیسک توزیع و جذب شده و از مقدار آن کاسته می‌­شود. به این ترتیب تجهیز از شوک و نوسان محافظت خواهد شد. به دلیل وجود این مانع، فشار در فشارسنج به آهستگی افزایش یافته و فشارسنج صدمه نمی‌­بیند. البته این نوع اسنابر غیرقابل تنظیم است و احتمال پرشدگی منافذ آن وجود دارد. در صورت پرشدن منافذ، دیسک باید تمیز یا تعویض شود که این موضوع باعث کند شدن انجام فرآیندهای صنعتی و افزایش هزینه خواهد شد.

تصویر داخلی اسنابر فیلتری
تصویر یک اسنابر فیلتری از نمای بالا

    تصویر اسنابر فیلتری

ب)اسنابر پیستونی

نوع دیگری از اسنابر محافظ فشارسنج­‌ها، میراگر پیستونی شکل است. در این نوع اسنابر یک پیستون با جرمی مشخص وجود دارد که می­‌تواند آزادانه درون اسنابر، مابین درگاه­‌های خروجی و ورودی حرکت کند. وقتی فشار جریان سیال به صورت ناگهانی به حدی افزایش پیدا کند که نیروی حاصل از آن پیستون را به درگاه خروجی بچسباند، جریان سیال به فشارسنج قطع شده و به این ترتیب تجهیز از افزایش ناگهانی فشار محافظت می­‌شود. در این طرح لختی مقاوم همان جرم­ پیستون و سیستم محافظ و ضربه گیر، بدنه خود اسنابر است. مشکل گرفتگی مقطع اسنابر در این مدل بهبود یافته، ولی این مدل نیز غیر قابل تنظیم است.

تصویر یک اسنابر پیستونی
نمای داخلی اسنابرهای مدل

تصاویر اسنابر پیستونی

د)اسنابر قابل تنظیم

برخی اسنابرهای محافظ،­ قابل تنظیم هستند. البته مکانیسم کلی این مدل­‌ها نیز مشابه قبل است و تنها تفاوت آن‌ها در این است که قابل تنظیم هستند. در این مدل­‌ها از یک شیر یا پیچ برای تنظیم روزنه یا فاصله پیستون تا درگاه خروجی استفاده می­‌شود. این نوع اسنابرها برای محافظت فشارسنج‌ در شرایط کاری مختلف مناسب هستند.

تصویر اسنابرهای قابل تنظیم با شیر یا پیچ
تصویر نحوه تنظیم پذیری یک اسنابر
تصویر مکانیسم یک اسنابر قابل تنظیم

تصاویر اسنابر قابل تنظیم با پیچ یا شیر

ملاحظات

اسنابر فشار فرآیند را تغییر نمی­‌دهد. اما با کاهش نوسانات دقت اندازه­‌گیری را بالا برده و طول عمر مؤثر تجهیز را افزایش می­‌دهد. اسنابرها با محافظت فشارسنج از شوک و لرزش، قابلیت خوانش فشار را برای ناظر بهبود می‌­بخشند. استفاده از اسنابر در کنار فشارسنج­‌های روغنی اندازه­‌گیری فشار سیالات را در شرایط کاری همراه با شوک و لرزش زیاد، ممکن می­‌کند. به دلیل کوچکی مقطع اسنابرها، ممکن است مجرای آن‌ها در طول زمان گرفته شود، البته یک راه حل به صرفه‌­تر برای رفع این مشکل استفاده از یک مایع تمیز واسط است. این مایع توسط یک دیافراگم از سیال اصلی جدا شده، و فشار فرآیند از طریق این دیافراگم ابتدا به سیال واسط و سپس به تجهیز منتقل می­‌شود.

باید در نظر داشت که اسنابرها حساسیت فشارسنج را نسبت­ به تغییرات فشار کاهش و زمان پاسخ­‌دهی آن را افزایش می‌دهند. در نتیجه در مواقعی که اندازه­‌گیری تغییرات سریع فشار در یک فرآیند صنعتی برای ما مهم باشد باید در امکان استفاده از اسنابر دقت کنیم. در نهایت شما می‌توانید فیلمی راجع به این اسنابرها را در زیر مشاهده فرمایید.