صفحه مانیتورینگ در برخی از گیج­‌ها با مایعی روغنی پر شده است­‌. اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا گیج‌ روغنی (liquid-filled pressure gauges) تولید می‌شود؟ در این مطلب که توسط شرکت آرکا کنترل شریف تهیه گردیده می­‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

دلیل ساخت گیج‌ روغنی

در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، گیج‌ فشار باید تحت شرایط‌ سختی مانند ویبریشن، شوک، رطوبت و … کار کند. این شرایط می­‌تواند بر کارایی مطلوب گیج‌های فشار خشک تأثیر بسیار مخربی بگذارد. پمپ‌ها، کمپرسورها و سایر تجهیزات چرخشی و متحرک دائماً تحت لرزش‌های شدیدی قرار می‌گیرند؛ که نه تنها دستگاه را فرسوده می­‌کنند بلکه می­‌توانند منجر به عدم دقت شوند. زیرا ارتعاش، خواندن گیج را دشوار می‌کند و ممکن است کالیبراسیون آن را نیز مخدوش کند. استفاده از گیج‌ فشار روغنی در شرایط کاری سخت می­‌تواند به کم شدن این مشکلات کمک کرده و از هزینه‌ها بکاهد.

ویژگی‌ گیج‌ فشار روغنی

یک گیج فشار روغنی معمولاً با یک مایع غیر آبی پر می­‌شود تا به صورت مؤثری لرزش، شوک و جهش­‌های فشاری را تعدیل ­‌کند. علاوه بر این، روغن به عنوان یک روان کننده عمل می‌­کند. در نتیجه، اجزای گیج فشار به خصوص اجزای متحرک و ظریف آن را در برابر اصطکاک و خوردگی محافظت می‌­کند. هم‌چنین رطوبت و غبار را از داخل نمایشگر فشار دور نگه می­‌دارد و مشکل کاهش وضوح را در شرایط کاری مرطوب و پر غبار مرتفع می­‌کند. آب‌بندی، آن‌ها را به یک انتخاب عالی برای استفاده در محیط‌های خورنده تبدیل کرده است.

انتخاب روغنی مناسب در گیج فشار روغنی برای کارایی خوب و طول عمر بالای آن بسیار مهم است. این انتخاب باید بر اساس محدوده دمایی و محیط کار گیج انجام شود. برای مثال، دمای خیلی بالا ممکن است خواص مایع روغنی را تغییر داده و ماهیت آن را از بین ببرد و دمای خیلی پایین نیز ممکن است آن را به جامد تبدیل کند. در هر دو مورد کارایی ابزار از بین رفته و خراب خواهد شد.

آرکا کنترل-گیج فشار روغنی-ویکا

شماتیک گیج‌فشار روغنی برند ویکا

روغن‌های مورد استفاده در مانیتور گیج‌ فشار

الف) گیلیسیرین (Glycerin): گیلیسیرین متداول‌ترین مایع مورد استفاده در گیج‌­های روغنی است. گیج‌های حاوی گلیسیرین قیمت مناسبی دارند و در دمای اتاق به خوبی لرزش­‌ها را تعدیل می­‌کنند. این گیج‌ها در دماهای بین 200C- تا 600C+ به خوبی کار می­‌کنند.

ب) سیلیکون (Silicone): سیلیکون و سایر روغن‌های مانند آن حتی در دمای بسیار پایین ویسکوزیته کمی دارند. بنابراین گیج‌های حاوی سیلیکون برای کار در شرایطی که تغییرات دمایی شدید باشد بهتر هستند، به خصوص در آب و هوای بسیار سرد که احتمال یخ زدگی وجود داشته باشد. بازه دمایی کارکرد این مایع بین 400C- و 600C+ گسترده است.

ج) هالوکربن (Halocarbon): گیج‌های پر شده از هالوکربن برای کاربردهایی که شامل عوامل اکسید کننده مانند کلر، اکسیژن و پراکسید هیدروژن هستند، مناسب‌­ترند. بازه دمایی کارکرد این مایع نیز مانند گیلیسیرین ما بین 200C- تا 600C+ است.

ملاحظات

اگر در محیطی که فشارسنج نصب شده، تجهیزات برقی زیاد باشد، استفاده از مایع روغنی عایق بهتر خواهد بود. همچنین ممکن است در شرایط به خصوص دیگر، از روغن‌های مختلفی به این منظور استفاده شود. شرکت‌های تولید تجهیزات و ابزار معتبری مانند ویکا مدل­‌های متنوعی از فشارسنج­‌های روغنی را تولید و عرضه کرده­‌اند. شرکت آرکا کنترل شریف آماده عرضه این گونه تجهیزات ابزاردقیق تخصصی به عزیزان متقاضی داخل کشور است. در صورت تمایل از سایت ما دیدن فرمایید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.